
Näyteportfolio

Kuvaan tällä sivulla omaa matkaani kohti opettajuutta. Käyn läpi tavoitteita, opettajaosaamistani sekä pedagogista ajatteluani.
Tavoitteet
Opettaja opintojen tavoitteeni oli oppia käytännön työkaluja,
jotta opiskelijoiden ohjaaminen ja opettaminen onnistuisi ja olisin
erittäin hyvä siinä. Lisäksi odotin mielenkiinnolla näkeväni mihin
suuntaan ammatillinen identiteettini alkaa rakentua.
Lisäksi
tunnistin sen, että minulla ei ole kokemusta koulutusorganisaatiossa
opettajana toimimisesta, joten tavoitteena oli saada käytännön
opetuskokemusta sekä varmuutta opetustyöhön ja sen kehittämiseen.
Tavoitteena
oli suorittaa opettajan pedagogiset opinnot, tehdä monipuolisia ja
laadukkaita opintoihin kuuluvia harjoitustöitä ja samalla työskennellä
käytännön työtehtävissä liiketoiminnan kehittämisen ja myynnin parissa.
Digitalisaatio ja tekoäly
Olen
tehnyt työuraani yrityspuolella digitaalisten teknologioiden ja uusien
tuotteiden kaupallistamisen ja myynnin parissa, etenkin terveysteknologian parissa. Pro gradu-työni olen
tehnyt vanhuspalveluiden markkinoinnista ja myös yrittäjyys on minulle tuttua.
Tämä on antanut hyvää pohjaa ope opintoihini ja opettamiseen.
Opinnoissa
sekä opetusharjoittelussa kiinnitin erityisesti siihen huomioita,
kuinka digitaalisuutta ja verkkopuolen teknologiaa sekä tekoälyä voisi
hyödyntää opetuksessa. Etenkin opetusharjoittelussa opin opintojen
verkkototeutuksesta erittäin paljon. Korona rajoitukset pakottivat minut
siirtämään nopealla aikataululla opetuksen verkkoon.
Opetusharjoittelussa pidinkin opintojaksoja onnistuneesti Teams -avulla ja tutustuin koulutusteknologioihin. Minulle on syntynyt ymmärys ja osaaminen etäopettamisesta, mutta uskon silti lähiopetuksen voimaan ja työskentely nuorten ja aikuisten opiskelijoiden parissa on minulle hyvin mieluista.
Lisäksi
olen pohtinut opetuksen pelillistämiseen sekä tekoälyyn liittyviä
teemoja. On
paljon keskustelua siitä, kuinka tekoäly sekä pelillistäminen voisivat
tukea opetusta tulevaisuudessa.
Kehittäminen
Opintoihini
kuuluvan kehittämistyön tein Tampereen Ammattikorkeakoulun Sote Virtual
Labille. Työssäni loin kehitysajatuksia kuinka saadaan kyseisestä
paikasta toimivampi digitaalinen oppimisympäristö ottaen huomioon terveysteknologian erityispiirteet. Ja kuinka paikasta
hyötyisivät jatkossa paremmin niin opiskelijat, koulutusorganisaatio
kuin yrityksetkin.
SASKY
Koulutuskuntayhtymälle teimme opintojen aikana ryhmätyön, kestävän
kehityksen osaamismerkin. Kestävään kehitykseen, erityisesti
kierrätykseen tähtäävän osaamismerkin pystyy suorittamaan
älypuhelimella, QR-koodin avulla. Tämä ryhmätyö antoi kokemusta
ryhmätyön tekemisestä ja teknologian käytöstä osana opetusta. Lisäksi se
antoi ymmärrystä kiertotaloudesta ja siitä kuinka voimme ja meidän
pitää kestävästi kehittää asioita.
Työkokemukseni ja opettaja opintojen kautta minulle on syntynyt vahvaa kehittämisosaamista sekä näkemystä mihin suuntaan opettaminen on menossa digitalisaation osalta.
Opetusosaaminen ja harjoittelu
Suoritin
opintoihini kuuluvan opetusharjoittelun Tampereen
Aikuiskoulutuskeskuksessa. Opetusharjoittelu on tällä hetkellä
merkittävin opettamiseen liittyvä kokemukseni. Lisäksi oli
mielenkiintoista tutustua opetusorganisaatioon ja sen toimintaan
vaikuttaviin tekijöihin.
Painopisteen harjoittelussa valitsin niin, että saisin mahdollisimman paljon käytännön opetus- ja ohjauskokemusta.
Opetusryhmäni olivat seuraavat:
- Maahanmuuttajataustaiset yrittäjyysopiskelijat (myynti ja markkinointi)
- Maahanmuuttajataustaiset kaupan alan opiskelijat (työyhteisö- ja viestintätaidot)
sekä
- Liiketalouden perustutkinto opiskelijat (merkonomi)
- Oppisopimuskoulutus opiskelijoita (asiakassuhteiden kehittäminen)
Harjoittelu
oli onnistunut. Sain hyvää palautetta ja pystyin saavuttamaan
opiskeljoiden luottamuksen. Hyvää palautetta sain myös ohjaavalta
opettajaltani sekä ope opintojen ohjaajaltani. Oli hienoa huomata, että
pystyn ja osaan opettaa, myös englanniksi.
Opetusharjoittelussa käyttämiäni verkkoteknologioita oli Mentimeter sekä Thinglink ja Padlet. Etenkin Mentimer toimi hienosti keskusteluiden pohjana opiskelijoiden kanssa.
Opetusharjoittelussa
harjoittelin eri tyylisiä opetustilanteita onnistuneesti. Osan
opetuksesta pidin niin, että kaikki opiskelijat olivat etänä ja itse
olin koululla ohjaavan opettajan kanssa ja pidin opetuksen etänä Teams
kautta. Osan opetuksesta puolestaan vedin läpi niin. että olin itse
kotona ja kaikki opiskelijat olivat myös etätilanteessa.
Fyysisesti olin ohjaavan opettajan kanssa alustamassa liiketalouden opiskelijoiden opintojen aloittamista ja tällöin kaikki opiskelijat olivat läsnä.
Opetusharjoittelun
kielinä toimivat suomi ja englanti. Maahanmuuttajataustaisen ryhmän
etäopetuksessa oli omat kielelliset ja taitotasolliset haasteet, mutta
sekin sujui lopulta oikein hyvin. Pystyn opettamaan englannin kielellä
luonnollisesti ja se on yksi vahvuuteni.
Tavoite oli oppia ja saada kokemuksia opettamisen eri tilanteista sekä saada varmuutta työskentelyyn. Mielestäni onnistuin tässä todella hyvin ja minulla oli aito halua oppia. Nopealla aikataululla voimaan tulleet koronarajoitukset tekivät sen, että live opetustilanteita ei lopulta ollut kovin paljoa. Samalla opin pitämään ja kehittämään verkko-opetustilanteita paineisessa tilanteessa onnistuneesti.
Pedagogisen ajattelun kuvaus
Pedagoginen ajattelutapani on yhdistelmä käytännönläheisyyttä ja osallistavaa toimintaa. Lisäksi uskon siihen, että olemalla aidosti kiinnostunut opiskelijoista ja heidän taustoistaan sekä ajatuksista, saavutetaan parempia oppimistuloksia.
Olen
enemmän käytännönläheinen valmentava opettaja kuin teoreettinen ja uskon, että tiimioppimisen kautta saavutetaan etenkin ammatillisessa koulutuksessa
parhaat oppimistulokset. Tunnistan omassa pedagogisessa ajattelussani
piirteitä eniten humanistisesta oppimiskäsityksestä. Haluan korostaa
yksilön ja opiskelijan omaa vastuuta ja yksilöllisyyttä
opetustilanteissa.
Yhteenveto
Olen saavuttanut tavoitteeni, jotka itselleni asetin ja opettaja identiteettini on muotoutunut vahvaksi. Opinnot yhdistettynä vaativaan työhön ovat nostaneet minut ihmisenä ja osaajana uudella tasolle. Ammatillisesti koen, että olen nyt valmis tarttumaan uusiin haasteisiin opetusalalla ja liike-elämässä terveys- ja hyvinvointiteknologian saralla.