Näyteportfolio

Kuvaan tällä sivulla omaa matkaani kohti opettajuutta. Käyn läpi tavoitteita, opettajaosaamistani sekä pedagogista ajatteluani.

Tavoitteet

Opettaja opintojen tavoitteeni oli oppia käytännön työkaluja, jotta opiskelijoiden ohjaaminen ja opettaminen onnistuisi ja olisin erittäin hyvä siinä. Lisäksi odotin mielenkiinnolla näkeväni mihin suuntaan ammatillinen identiteettini alkaa rakentua.

Lisäksi tunnistin sen, että minulla ei ole kokemusta koulutusorganisaatiossa opettajana toimimisesta, joten tavoitteena oli saada käytännön opetuskokemusta sekä varmuutta opetustyöhön ja sen kehittämiseen.

Tavoitteena oli suorittaa opettajan pedagogiset opinnot, tehdä monipuolisia ja laadukkaita opintoihin kuuluvia harjoitustöitä ja samalla työskennellä käytännön työtehtävissä liiketoiminnan kehittämisen ja myynnin parissa.


Digitalisaatio ja tekoäly

Olen tehnyt työuraani yrityspuolella digitaalisten teknologioiden ja uusien tuotteiden kaupallistamisen ja myynnin parissa, etenkin terveysteknologian parissa. Pro gradu-työni olen tehnyt vanhuspalveluiden markkinoinnista ja myös yrittäjyys on minulle tuttua. Tämä on antanut hyvää pohjaa ope opintoihini ja opettamiseen.

Opinnoissa sekä opetusharjoittelussa kiinnitin erityisesti siihen huomioita, kuinka digitaalisuutta ja verkkopuolen teknologiaa sekä tekoälyä voisi hyödyntää opetuksessa. Etenkin opetusharjoittelussa opin opintojen verkkototeutuksesta erittäin paljon. Korona rajoitukset pakottivat minut siirtämään nopealla aikataululla opetuksen verkkoon.

Opetusharjoittelussa pidinkin opintojaksoja onnistuneesti Teams -avulla ja tutustuin koulutusteknologioihin. Minulle on syntynyt ymmärys ja osaaminen etäopettamisesta, mutta uskon silti lähiopetuksen voimaan ja työskentely nuorten ja aikuisten opiskelijoiden parissa on minulle hyvin mieluista.

Lisäksi olen pohtinut opetuksen pelillistämiseen sekä tekoälyyn liittyviä teemoja. On paljon keskustelua siitä, kuinka tekoäly sekä pelillistäminen voisivat tukea opetusta tulevaisuudessa.


Kehittäminen

Opintoihini kuuluvan kehittämistyön tein Tampereen Ammattikorkeakoulun Sote Virtual Labille. Työssäni loin kehitysajatuksia kuinka saadaan kyseisestä paikasta toimivampi digitaalinen oppimisympäristö ottaen huomioon terveysteknologian erityispiirteet. Ja kuinka paikasta hyötyisivät jatkossa paremmin niin opiskelijat, koulutusorganisaatio kuin yrityksetkin.

SASKY Koulutuskuntayhtymälle teimme opintojen aikana ryhmätyön, kestävän kehityksen osaamismerkin. Kestävään kehitykseen, erityisesti kierrätykseen tähtäävän osaamismerkin pystyy suorittamaan älypuhelimella, QR-koodin avulla. Tämä ryhmätyö antoi kokemusta ryhmätyön tekemisestä ja teknologian käytöstä osana opetusta. Lisäksi se antoi ymmärrystä kiertotaloudesta ja siitä kuinka voimme ja meidän pitää kestävästi kehittää asioita.

Työkokemukseni ja opettaja opintojen kautta minulle on syntynyt vahvaa kehittämisosaamista sekä näkemystä mihin suuntaan opettaminen on menossa digitalisaation osalta.

Opetusosaaminen ja harjoittelu

Suoritin opintoihini kuuluvan opetusharjoittelun Tampereen Aikuiskoulutuskeskuksessa. Opetusharjoittelu on tällä hetkellä merkittävin opettamiseen liittyvä kokemukseni. Lisäksi oli mielenkiintoista tutustua opetusorganisaatioon ja sen toimintaan vaikuttaviin tekijöihin.

Painopisteen harjoittelussa valitsin niin, että saisin mahdollisimman paljon käytännön opetus- ja ohjauskokemusta.

Opetusryhmäni olivat seuraavat:

- Maahanmuuttajataustaiset yrittäjyysopiskelijat (myynti ja markkinointi)

- Maahanmuuttajataustaiset kaupan alan opiskelijat (työyhteisö- ja viestintätaidot)

sekä

- Liiketalouden perustutkinto opiskelijat (merkonomi)

- Oppisopimuskoulutus opiskelijoita (asiakassuhteiden kehittäminen)

Harjoittelu oli onnistunut. Sain hyvää palautetta ja pystyin saavuttamaan opiskeljoiden luottamuksen. Hyvää palautetta sain myös ohjaavalta opettajaltani sekä ope opintojen ohjaajaltani. Oli hienoa huomata, että pystyn ja osaan opettaa, myös englanniksi.

Opetusharjoittelussa käyttämiäni verkkoteknologioita oli Mentimeter sekä Thinglink ja Padlet. Etenkin Mentimer toimi hienosti keskusteluiden pohjana opiskelijoiden kanssa.

Opetusharjoittelussa harjoittelin eri tyylisiä opetustilanteita onnistuneesti. Osan opetuksesta pidin niin, että kaikki opiskelijat olivat etänä ja itse olin koululla ohjaavan opettajan kanssa ja pidin opetuksen etänä Teams kautta. Osan opetuksesta puolestaan vedin läpi niin. että olin itse kotona ja kaikki opiskelijat olivat myös etätilanteessa.

Fyysisesti olin ohjaavan opettajan kanssa alustamassa liiketalouden opiskelijoiden opintojen aloittamista ja tällöin kaikki opiskelijat olivat läsnä.

Opetusharjoittelun kielinä toimivat suomi ja englanti. Maahanmuuttajataustaisen ryhmän etäopetuksessa oli omat kielelliset ja taitotasolliset haasteet, mutta sekin sujui lopulta oikein hyvin. Pystyn opettamaan englannin kielellä luonnollisesti ja se on yksi vahvuuteni.

Tavoite oli oppia ja saada kokemuksia opettamisen eri tilanteista sekä saada varmuutta työskentelyyn. Mielestäni onnistuin tässä todella hyvin ja minulla oli aito halua oppia. Nopealla aikataululla voimaan tulleet koronarajoitukset tekivät sen, että live opetustilanteita ei lopulta ollut kovin paljoa. Samalla opin pitämään ja kehittämään verkko-opetustilanteita paineisessa tilanteessa onnistuneesti.

Pedagogisen ajattelun kuvaus

Pedagoginen ajattelutapani on yhdistelmä käytännönläheisyyttä ja osallistavaa toimintaa. Lisäksi uskon siihen, että olemalla aidosti kiinnostunut opiskelijoista ja heidän taustoistaan sekä ajatuksista, saavutetaan parempia oppimistuloksia.

Olen enemmän käytännönläheinen valmentava opettaja kuin teoreettinen ja uskon, että tiimioppimisen kautta saavutetaan etenkin ammatillisessa koulutuksessa parhaat oppimistulokset. Tunnistan omassa pedagogisessa ajattelussani piirteitä eniten humanistisesta oppimiskäsityksestä. Haluan korostaa yksilön ja opiskelijan omaa vastuuta ja yksilöllisyyttä opetustilanteissa.

Yhteenveto

Olen saavuttanut tavoitteeni, jotka itselleni asetin ja opettaja identiteettini on muotoutunut vahvaksi. Opinnot yhdistettynä vaativaan työhön ovat nostaneet minut ihmisenä ja osaajana uudella tasolle. Ammatillisesti koen, että olen nyt valmis tarttumaan uusiin haasteisiin opetusalalla ja liike-elämässä terveys- ja hyvinvointiteknologian saralla.



Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita